Det er stort set ikke muligt i dag at være professionel designer, grafisk designer, arkitekt eller bygningsingeniør uden at have kendskab til og erfaring med vektorgrafik.
Hvad er vektorgrafik?
En vektor er kort sagt defineret som en ret linje som udgår fra et punkt, med en bestemt retning, og med en bestemt længde. Ud fra disse linjer kan man så lave et grafisk udtryk i 2D eller 3D. Når man arbejder det med grafik betyder det, at man opbygger en illustration ud fra streger. Ved matematisk at kombinere vektorer kan man lave former, opnå buer og meget andet.
Stort set alle grafiske produkter, vi ser i dag, er lavet på computere enten som eller med udgangspunkt i vektorgrafik. Det gælder lige fra avis-illustrationer til animerede tegnefilm, hjemmesider og online computerspil. Nogle få undtagelser er de simpleste håndtegnede satiretegninger, avis-tegneseriestriber og fotografier.
Fordele ved vektorbaseret grafik og illustrationer
Den matematisk baserede vektorgrafik er en fordel fordi man kan tegne ret avancerede tegninger med meget få faste punkter og meget sparsom information. Det giver mulighed for at lave grafik i en form som kan skaleres op og ned, fra ufattelig lille (nanometerskala) til kæmpestor uden at man oplever et kvalitetstab. En vektorbaseret cirkel er fuldstændigt rund uanset om den nedskaleres eller opskaleres.
Prøver man at gøre det samme med et digitalt fotografi, som er et såkaldt bitmap-billede, hvor hvert punkt i billedet er defineret i en fast størrelse, så vil man opleve at man taber data, hvis man nedskalerer og at billedet vil indeholde for lidt data og bliver 'kantet' hvis man opskalerer det.
Skal man være matematikgeni for at tegne vektorgrafik?
Nej. Heldigvis er der udviklet ret intuitive programmer til vektorgrafik i både 2 dimensioner og 3D. Nogle af de kendteste er nok Adobe Illustrator, 3D studio max, Maya og AutoCad. Det er alle sammen programmer, som gør at man kan arbejde visuelt med vektorgrafik og grafisk design.
Vektorgrafik-programmernes brugerflade er som et interaktivt stykke papir, hvorpå man kan tegne sin illustration. Man kan farvelægge, vende og dreje, kopiere og tilrette detaljer i sin tegning. Det endelige resultat kan være alt fra et firma-logo over en 3D-model til et computerspil til et design af et fysisk produkt eller en bygning.
Hvis man vil ernære sig som grafisk designer, produktdesigner, arkitekt og mange andre fag, så er der ingen vej uden om at dygtiggøre sig i et eller flere af disse programmer.