Hvordan melder jeg mig arbejdsløs?
Når man er så uheldig at miste sit job, er det vigtigt at kende sine forpligtelser og rettigheder. Det kan have alvorlige konsekvenser for økonomien, hvis man ikke får meldt sig ledig med det samme.
Meld dig ledig
Før man kan modtage ydelser er der en ting der skal klares, og det er et melde sig til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er ikke muligt at få udbetalt dagpenge eller bistandshjælp før man som arbejdsløs står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Man melder sig ledig på sit lokale jobcenter. Dette kan gøres enten ved fremmøde, eller via jobnet's hjemmeside.
Opret et CV
Ud over det CV du bruger i din jobsøgning, skal du også have et aktiveret CV på jobnet, så de har mulighed for at matche ansøgere med arbejdsgivere. Dette er en del af arbejdsløsheds-tilmeldingen hos jobnet, og er også obligatorisk for at man bliver betragtet som arbejdssøgende.
Ansøg om ydelser
Når formalia med det offentlige er overstået er du klar til at søge om økonomisk ydelse. Hvis du ikke er berettiget til dagpenge, skal du henvende dig på kommunen. Du vil blive tildelt en sagsbehandler, der vil følge dig gennem resten af forløbet. Er du derimod berettiget til dagpenge, så skal oplyse din a-kasse at du er blevet arbejdsløs og går ledig.
Kontakt a-kassen
Når du kontakter din a-kasse vil de bede dig indsende nogle dokumenter. Blandt andet en "ledighedserklæring". Erklæringen findes på arbejdsdirektoratets hjemmeside, eller online hos din a-kasse. De vil desuden bede om dokumentation for årsagen til ledigheden for at afgøre om du skal have karantæne. Som det sidste vil de sandsynligvis bede om en kopi af din ansættelseskontrakt.
Hvis du er i tvivl om arbejdsløshedstilmelding
Så kontakt din a-kasse. Det er deres arbejde at fortælle dig om rettigheder og pligter i forbindelse med arbejdsløshed og dagpenge.