For at en webshop kan blive e-mærket skal den godkendes af e-handelsfonden. E-mærket er en certificering for nethandel som nyder tillid hos forbrugerne.
Hvordan får en webbutik e-mærket?
E-handelsfonden udleverer et sæt forretningsbetingelser, som webshop-ejeren skal følge. Når betingelserne er tilpasset webshoppen gennemgår e-handelsfonden webshoppen og anviser rettelser, som skal opfyldes for at e-mærket kan tildeles. Derefter man 2-3 dage til at rette sin webshop til, så de opfylder e-handelsfondens krav til en e-mærket butik på nettet. Herefter tjekker e-handelsfonden igen om butikken lever op til e-handelsfondens retningslinjer.
Når webshoppen er godkendt til e-mærket
Når en webshop lever op til de krav der stilles til e-mærket, bliver butikken certificeret og får tilsendt e-mærket som kan markeres i shoppen. E-mæket er forbrugernes garanti for at webshoppen lever op til de krav, der stilles af e-handelsfonden. Det giver tillid til webbutikken, at den er e-mærket.
Koster det noget at få e-mærket til sin webshop?
Det koster et årligt gebyr, at være e-mærkecertificeret. Har man først ansøgt om et e-mærke kan man typisk ikke få sine penge tilbage, hvis man alligevel ikke ønsker at få e-handelsmærket til sin webshop. Prisen på e-mærket stiger afhængigt af butikkens antal ansatte. En virksomhed med 1-4 ansatte betaler 1900 kroner (eksklusiv moms)for at få behandlet ansøgningen . Derefter stiger det i en trappeprismodel. Den dyreste ansøgning koster 7300 kroner (eksklusiv moms). Derudover skal betales et årligt gebyr for at bruge e-mærket. Det varierer fra 4500 kroner (eksklusiv moms) om året til 14.500 kroner (eksklusiv moms) om året.
Hvor lang tid tager det at ansøge om e-mærket?
Hvis butikken på nettet er gjort klar til at modtage e-mærket kan godkendelsesprocessen gennemføres ganske hurtigt. En typisk ansøgning behandles på under tre måneder, inklusive tilretning og vejledning.