Hvordan opnår man en topplacering i søgemaskinerne? Ikke mindst, hvordan kommer man på side 1 i Google? Det handler om søgemaskineoptimering.
Nummer 1 i Google
Optimering til søgemaskiner er en kunst. Først og fremmest skal man være varsom med at tro, at man uden videre kan få sin hjemmeside på førstepladsen som nummer 1 i Google. Der er mange hjemmesider, som kæmper om placeringerne i søgemaskinerne. Så konkurrencen om at komme nummer 1 i Google kan være ganske hård.
Forskellige typer søgemaskineoptimering (SEO)
Der er forskellige tilgange til SEO. Optimering af tekster på din hjemmeside, så søgemaskinerne kan læse dem og indeksere dem fornuftigt er ofte det bedste sted at starte.
Gode tekster hjælper dog intet, hvis din hjemmeside er bygget op på en måde som hindrer søgemaskinerne i at tilgå dit indhold. En side som f.eks. er opbygget i "frames" er næsten umulig for en søgemaskine at finde rundt i, og vil være nærmest umulig at søgeoptimere så den bliver nummer 1 i Google, eller for den sags skyld bare nummer 500 i Google. Et site hvor man kan tilgå det samme indhold gennem flere forskellige web-adresser kan også skabe det man kalder "Duplicate content"-problemer. Derfor er det også vigtigt at man gennemgår sit site fra et teknisk synspunkt - er HTML'en bygget op på en måde, der understøtter hvordan Google indekserer indholdet?
Endeligt er der den eksterne søgemaskineoptimering, der handler om hvordan der bliver linket til indhold. Det er vigtigt at udvælge sine links med omhu, og sørge for at links bliver opfattet som relevante af søgemaskinerne.
Hjemmeside på side 1 i Google med søgemaskineoptimering (SEO)
Ofte er en mere realistisk forventning, at man kan opnå at komme på side 1 af Google's resultatside. Det kan faktisk være en lige så fordelagtig placering, som at ligger som det allerførste resultat.
Her er det vigtigt at sidens titel, som bliver vist i Google's resultatliste, er fængende og kan trække besøgende. Det er nemlig ikke nummer 1 i Google folk klikker på, men det søge-resultat som forekommer mest relevant for den person, der har foretaget søgningen i Google.
Optimering til mennesker og ikke til Google
Det er mennesker, der vælger hvad de vil klikke på i søgemaskinernes resultater. Det er derfor ikke nok at ligge nummer 1 i Google på sine udvalgte søgeord, hvis det man tilbyder er uinteressant for den person der søger. Så trykker han nemlig på et andet link alligevel.
Derfor skal man altid tænke på sine besøgende eller kunders behov, før man tænker på søgemaskinens behov når man optimerer sin hjemmeside.